Wednesday 1 August 2018

Khao Yai Trip : Perbelanjaan Trip

Sekali lagi aku tekankan bahawa trip ni cover beberapa daerah di Thailand iaitu Bangkok , Aranyaprathet dan Khao Yai. Trip selama 9 hari 8 malam ni terdiri daripada aku, suami dan anak kecil berusia 3 tahun. Pelbagai kenderaan kami cuba naiki antaranya kapal terbang, bas, tuk-tuk, teksi, uber, kereta sewa dan keretapi. Memang kami all out untuk trip ni lebih kepada ingin merasai dan menikmati pengalaman yang berbeza.

Jadi aku listkan perbelanjaan yang dah aku keluarkan semasa trip ini.

Nilai matawang January 2018, 100baht = RM12.45


Uber dari rumah ke Penang airport : RM16
Flight tix Penang - Bangkok one way : RM481 for 3 person
Luggage 20kg : RM57
Family Travel insurance : RM97
Bus from DMK to Cubic Pratunam : RM12.50
Car rental : RM380 for 3 and half days
Sewa motor : RM30 for 1 day
Petrol : RM170 for 3 and half days
1 x night Cubic Pratunam Hotel : RM90.83
1 x night Hitz Hotel : RM84.50
2 x nights The Goodville Cottage : RM217.48
3 x nights Baan Mina Bangkok : RM291
Train Hua Lamphong to  Padang Besar : RM228 for 2 person
Train KTM from Padang Besar to Bukit Mertajam : RM25 for 2 person
Uber from KTM Bukit Mertajam ke rumah : RM3
Tuktuk + uber + taxi : RM160
Pelbagai Entrance : RM70
Simkad : RM37

Maneesorn Sunflower Farm, Khao Yai

Kalau aku kira ikut atas ni total RM2450. Aku sebenarnya malas nak kira per person berapa sebab aku berkeluarga, kau bagpackers. Makan pun aku tak include dalam ni sebab, rasa nak makan, aku makan. Rasa nak tidur, aku tak makan. Ikut perut masing-masing dan selera masing-masing. Thailand ni bagi aku destinasi yang belanja murah. Sesiapa yang beginner traveller, elok masukkan Thailand ada satu destinasi wajib untuk anda ramp up.

Senang citer, RM3000 jugak la untuk kami bertiga selama 9 hari. Aku rasa kalau bagpackers around RM1000 jer sebab petrol, kereta sewa semua boleh share. Masa aku nak pergi trip ni, aku tak da modal segedabak pun. Tapi bila dah niat tu nak gi travel kan, ada jer rezki sampai. Ada ja ruang-ruang sempit yang dilapangkan. Pulak tu, bulan March adalah trip aku ke Jeju pulak kan. Ingatkan tak jadi dah. Perancangan Allah tu hebat. Jika rezki, maka jadilah.

Aku pesan lagi sekali kat korang, monthly komitmen perlulah dikurangkan agar korang dapat exlore dunia. Selagi kita hidup dan sihat cuba cari jalan keluar untuk lihat bumi Allah ini. Niat. InshaaAllah, anda pasti akan sampai. Percayalah!

No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...