Wednesday 12 September 2018

Cuti-cuti Perth : Day 2 : Cape Leeuwin Lighthouse and Albany

Di hari kedua ni kami kemas-kemas barang nak check out Baywatch Manor Augusta dan menuju ke Cape Leeuwin Lighthouse. Cuaca kejap mendung kejap sunshine. Jalan menuju ke Cape Leeuwin dipenuhi kabus. Sejuk. Tiupan angin laut lagi. Kami siap bawa bekal untuk berhenti makan di mana-mana. Australia ni banyak meja dan park disediakan untuk berpicnic.

Kami tiba di Cape Leeuwin Lighthouse awal pagi. Pagar pun belum dibuka. Tak ramai orang. Bayaran dikenakan sebanyak AUD15 seorang dan kami diberikan audio untuk guide kami dan memberi info tentang Cape Leeuwin Lighthouse.

Persekitaran Cape Leeuwin Lighthouse sangat cantik dan mendamaikan
Gambar ini dari pagar tempat membeli tiket. Kena menapak sampai ke sana
Tempat ini menarik dan wajib pergi. Di sinilah terletaknya pertemuan di antara dua lautan iaitu Lautan Hindi dan Laut Cina Selatan. Seronok tengok kebesaran Yang Maha Esa. Cantik dan tak puas di pandang. Kami tak naik ke atas lighthouse. Tak larat pulak nak memanjat tangga.

Audio tu nanti akan play point ke 13
Selesai lawatan ke lighthouse, kami pekena kopi sebelum meneruskan perjalanan ke Albany, satu daerah lain yang memakan masa 5 jam untuk sampai dari Augusta. Sekali lagi kami melintasi beberapa pekan kecil dan pemandangan yang menarik. Apabila perut terasa lapar, kami berhenti di satu kampung kecil bernama Walpole. Turun jer kereta tak sangka betapa damai dan tenang lepak kat sini sambil makan. Angin kuat dan suhu sejuk berbanding Perth CBD ketika itu.

merentasi Pemberton
Sampai di pekan Pemberton.
kenyamanan Walpole
Berkelah di Walpole yang sejuk dan windy

Cuba menjenguk kawasan sekitar
Merentasi Denmark
Tepat pukul 6 petang kami tiba di Park Avenue Holiday Inn, Albany. Berkocak perasaan aku apabila tiba di bandar Albany. Sangat cantik, tersusun, bersih dan nyaman. Aku jatuh cinta dengan Albany. Apa yang aku nampak di sini tiada satu pun traffic light. Semua simpang dihubungkan dengan roundabout. Tiada kesesakan jalan raya. Aman dan tenanglah kalau duduk sini. Persekitaran pun cantik.

Lovely place to stay
Selesai check in, kami solat jamak takhir dan keluar sebentar membeli groceries di IGA. Lewat tutup nampaknya. Di sini kami terserempak dengan beberapa orang muslim dari pelbagai negara. Ada yang dari Malaysia, Indonesia, Yaman. Ada la sembang-sembang sikit. Untungnya diorang dapat duduk di bandar Albany ni.

Terserempak dengan muslim di IGA
Malam tu kami rehat, makan dan masak untuk bekalan hari esok. Begitulah perjalanan kami di hari kedua ini. Sungguh jauh suami aku drive. Sekarang ni aku rasa bersalah. Sian ahli trip aku jalan jauh-jauh duduk dalam kereta lama-lama. Aku tak buat macam ni lagi dah. Sian kat orang. Pengajaran sungguh!

No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...