Monday 15 October 2018

Berhijrah ke Luar Negara : College application

Step pertama untuk apply student visa ialah dapatkan offer letter dari kolej atau universiti. Aku apply kolej sebab yuran murah dan cara belajar santai dan flexible. Application for university pun boleh ikut cara ni. Kena dapatkan offer letter terlebih dahulu.

my college building at Pitt St

"Macam mana nak dapatkan offer letter?"

Ada dua cara.

Pertama,
Apply sendiri. Buka satu persatu website universiti atau kolej yang diminati dan bayar application fee around $150 - $200 untuk satu application. Ada juga kolej atau universiti free application fee tapi tak banyak pilihan. Sediakan dokumen yang dikehendaki mengikut institut masing-masing.

Biasanya kolej dan universiti memerlukan results IELTS. Bagi universiti IELTS perlu band 6.5 manakala kolej pula memadai IELTS band 5.5. Kadang-kadang ada juga kolej yang boleh terima tiada IELTS, kita kena ambil English Test yang mereka sediakan. Tak susah. Test secara online. Tapi harus diingatkan, semasa permohonan visa, results IELTS diperlukan. Jadi, nak mudah cerita, ambil terus IELTS jika nak ke luar negara.

Kedua,
Melalui agent. Perlu aku tekankan bahawa kita perlu berhati-hati dengan scammers. Aku sarankan guna service trusted agent. Agent biasanya akan beri brochure kolej atau universiti mana yang boleh kita apply. First step, agent akan explain setiap step satu persatu yang perlu buat dan anggaran kos. Untuk apply kolej atau universiti, kita tak perlu lagi bayar setiap satu application fee. Bayar sekali sahaja dengan agent, commitment fee lebih kurang $150. Nanti yuran akan ditolak commitment fee tu. So, boleh apply seberapa banyak institut pengajian yang korang minat.

Ada possibility kolej atau universiti akan reject application. Jadi, better apply banyak. Kalau satu kena reject, ada lagi lain pilihan.

Dapatkan advice dari agent. Biasanya agent akan advice course apa yang sesuai mengikut background kita. Agent lebih mengetahui selok belok semasa application visa nanti. Course yang kita pohon amat berkait rapat dengan SOP yang perlu kita buat untuk apply visa. State of Purpose (SOP) perlu kukuh untuk menyatakan alasan mengapa kita mahu study course itu dan mengapa kita nak belajar di situ. Semua akan dibantu oleh agent.

Menurut pengalaman aku, disebabkan tujuan aku to live legally in Australia, aku tak kisah course apa atau kolej mana. Asalkan aku berjaya dapatkan offer letter dan visa. Kalau ikut background study aku, mesti course yang aku ambil tu tak merugikan. Aku nak masuk secara sah. Hanya visa student yang mampu aku bayar dan apply buat masa ni. Jadi, haruslah aku ke kolej menimba ilmu. Ia merupakan satu bonus juga. Pengalaman tinggal di luar negara pun aku dapat, education qualification pun aku dapat.

Setelah sediakan dokumen lengkap serta application pun dah sattle, boleh lah tunggu keputusan dari mana-mana kolej atau universiti.

Harus diingatkan, jika belajar di kolej, duit yuran masih mampu self-funding. Jika universiti, rata-rata memerlukan scholarship atau sponsorship. Tapi ada juga yang mampu bayar yuran universiti self-funding. Terpulang, tanya poket dan kemampuan masing-masing. Mana-mana cara nak dapatkan duit, kita dapat ilmu belajar di kolej mahupun universiti.

my college looks at night


No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...