Sunday 21 October 2018

Hijrah to Sydney : Biometric

Cara nak buat Biometric ni pulak, kena buat appointment dulu. Kalau medical check up, kita buat appointment by call the clinic. Tapi kalau biometric, kena buat appointment kat website. Selepas bayar visa tu, kita dapat dokumen berkaitan untuk buat medical check up and biometric kan, tu semua kena bawa sekali dan maklumat kita ada di situ. Ok. Buat appointment kat website untuk biometric.

Biometric ni ingat ya. Bear in mind it is in KL only. Pejabat nya satu bangunan dengan bangunan MCA dekat KLCC tu. Tunjuk IC dekat kaunter di bawah sebelum lift tu untuk nombor giliran. Bangunan ni dikawal rapi dan untuk ke pejabat VFS Global ni sangat lah ketat kawalannya.

KLCC menjadi saksi betapa tinggi harapanku
Masuk jer office, kita tunggu nombor giliran dipanggil. Kemudian buat bayaran dulu di kaunter.
Lepas bayar, duduk duduk dulu tunggu sampai giliran untuk masuk ke bilik biometric.

Biliknya sangat kecil dan sempit. Kena ambil gambar. Buka cermin mata dan kita dikehendaki finger print setiap jari sepuluh ini ku susun untukmu. Lepas tu siap! Boleh balik.

VFS Global di bangunan MCA
Bermakna, hari ini hari pertama visa diproses. Visa akan mula diproses apabila kedua-dua urusan medical check up dan biometric selesai. Ada tempoh untuk kita selesaikan biometric ni iaitu 2 minggu selepas tarikh kita bayar visa. Jadi, siap sedia masa dan wang ringgit untuk selesaikan medical check up dan biometric. Aku apply annual leave masa nak sattlekan ni. Kebetulan aku ada training di KL so sekali harung buat biometric.

Aku pun keep waiting dengan harapan dan doa setelah perit jerih berusaha untuk sampai ke tahap ini. Aku tak sangka yang dulunya hanya mimpi. Pelbagai cabaran aku tempuh  dan pelbagai negatif aku lawan untuk sampai step ni. Pada tuhan aku berserah.

I keep positive and waiting.


1 comment:

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...