Wednesday 17 October 2018

Hijrah to Sydney : Oversea Student Health Coverage (OSHC)

Yuran kolej dah bayar. COE dah dapat. Sekarang dah boleh buka website immigresen untuk isi detail permohonan student visa.

Agent beri pilihan kat aku sama ada nak dia isikan dan apply atau aku nak isi sendiri?

Aku pilih untuk isi sendiri sambil dipantau oleh pihak agent.


mulakannya di sini

First time log in tu agent ajar macam mana nak register akaun. Kami menggunakan Team Viewer untuk remote from Sydney to my dekstop. Agent aku di Sydney. Sedikit sebanyak aku merasai pengalaman untuk isi detail application visa. Baru lah aku tau apa sebab dokumen-dokumen tu perlu submit.

Total page ada dalam 18 pages kot kena isi. Satu persatu aku isi pelan-pelan. Mana yang aku tak pasti tu aku tinggalkan dulu nanti agent akan check. Mujur aku ambil IELTS awal-awal. Rupa-rupanya dalam permohonan visa ada ruang English Requirement yang perlu di isi.

Menurut agent, permohonan visa pun sentiasa berubah-ubah form nya. Tahun sebelum tu tak minta IELTS. Kali ni minta pula IELTS. Sama macam rules immi. Sentiasa berubah-ubah.

Sampai ke satu page 14 tak silap, aku stuck di situ. Visa application nak kan policy insuran number. Masa tu belum beli insuran. Jadi, permohonan visa aku tergantung seketika kerana insuran. Aku perlu beli insuran dengan segera untuk teruskan next page.

Untuk beli insuran, tak perlu cari agent insuran. Di Australia, tiada agent insuran. Cari saja di internet. Beli secara online. Buka laman web OSHC.

isi detail berapa adults dan tarikh polisi

Isi maklumat berapa adults and children. Kau kena tambahkan tiga bulan dari tempoh visa kau tamat. Selesai isi, click quote then akan keluar macam ni.

Ini untuk aku, suami dan anak

Sesiapa yang single tu beruntunglah. Murah sikit harganya.

Yang single ni boleh bajet dah berapa korang kena ada duit standby

Aku beli insuran ni melalui agent jugak. Dapat murah sikit. Beli melalui education agent. Dalam beberapa hari selepas tu dapat polisi dan aku meneruskan page yang perlu diisi melengkapkan permohonan visa.

Ada jer perkara yang melengahkan masa kan?. Bertahan. Sedikit saja lagi akan sampai.
Harga insuran untuk aku, suami dan anak selama setahun pengajian adalah sebanyak $4164. Aku bayar guna Telegraphic Transfer from CIMB. Ambil masa 3 hari bekerja juga. Harga insuran berbeza ikut berapa lama tahun pengajian dan single atau family. Kalau contoh harga untuk single $900. Tapi kalau harga family boleh jadi $4000. Dia bukan ganda tau. Bukan boleh harga single tu kau gandakan dengan 3 ahli keluarga sebagai contoh. Tak, dia tak macam tu. Harga single lain. Harga family lain.


**Sedikit tambahan, bila aku sampai saja di Sydney, aku call Bupa Insurance yang aku beli tu, update detail dan diorang send kad insuran ke alamat rumah.

Selesai.


6 comments:

  1. Kenapa pilih Bupa berbanding yang lain ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I don't get it..sebab dalam pic tu, medibank paling murah..saya check kat web pun sama..

      Delete
    2. ini contoh la dear.. sy ambil BUPA sebab yg itu murah. Ayat bawah gambar last tu sy ada terangkan.

      Delete
  2. Assalam..saya krg fhm...boleh tau brp total cost semua...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila scroll lagi dan baca tajuk2 lain. Sy ada total kan semua perbelanjaan dan kos. Kalau baca, pasti akan jumpa. Selamat membaca :)

      Delete

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...