Wednesday 26 December 2018

Musim Panas di Sydney

Musim panas di Sydney bermula pada 1 Disember hingga last February. Bagi aku, betul-betul panas tu bulan January. Haa.. bila dah habis musim bunga, macam biasa peralihan musim tu akan berlaku cuaca yang tak menentu.

Suhu di Sydney CBD biasanya akan lebih sejuk berbanding di kawasan Western Suburb. Kiranya kalau rumah aku 28 degree, kat city mesti dalam 26 degree. Area city pun lebih berangin. Mungkin sebab tepi harbour kot.

Musim yang aku nantikan dah tiba. Nak sangat musim panas sebab rimas dengan musim bunga yang dingin mecengkam hingga ke tulang. Tapi bila tiba musim panas. Ya Allah.. lagi mencabar. Duduk dalam rumah rasa macam duduk dalam oven. Rentung! Rumah aku dah lah takde aircond. Kalau pasang aircond, bil elektrik sape nak bayar woi..

Setiap hari tengok weather forecast rasa resah gelisah. Ternanti-nanti. Cepatlah musim panas berakhir. Bila hari panas tu, aku keluar ke shopping mall. Sehari suntuk. Selagi tak petang, memang aku tak keluar shopping mall. Berjalan kaki ke shopping mall tu, merembes peluh. Aduhai. Duduk rumah, panas rentung. Keluar rumah, poket nipis. Adeh.

Syok jer basuh baju pada musim ni. Kejap jer dah kering. Time ni lah rajin basuh cadar. Musim panas ni, siangnya lebih panjang. Maghrib lambat. Tu yang syok tu. Dekat pukul 8malam baru nak masuk maghrib.

Kata rakyat tempatan, musim panas tahun ni di Sydney tak sepanas seperti sebelumnya. Tahun ni paling tinggi pun 39 degree sahaja manakala tahun sebelumnya pernah mencecah sehingga 43 degree. Jadi tahun ni aku tak merasa lah 43 degree. Ini pun aku dah rasa panas yakmat.

Kadar kebakaran hutan amat tinggi di kala musim panas. Panas kat sini bukan beshe beshe. Tak sama panas di Malaysia. Kita tak boleh bandingkan 38 degree di sini dengan 38 degree di Malaysia. Tak sama. Kadar sinaran UV di sini lebih tinggi. Panasnya lebih perit. Tak mustahil orang putih di Australia ramai pengidap skin cancer tambahan lagi diorang suka sunbathing.

Pada musim ni, sunscreen sangatlah penting. Wajib pakai. Wafiya pun dah terbiasa amalan memakai sunscreen. Kami sentiasa bawa di dalam bag dan apply. Pelbagai jenis sunscreen dijual dari kanak-kanak hinggalah ke dewasa banyak sale.

Rakyat Australia menyambut Krismas pada musim panas berbeza dengan Europe di mana mereka menyambut Krismas pada musim sejuk dan salji tebal-tebal. Cuti persekolahan di Australia bermula pada Disember dan berakhir pada hujung January. Maka, meriahlah sana sini pelbagai aktiviti musim cuti sekolah, krismas, dan tahun baru. Tapi aku pulak yang tak tahan nak join. Panas sangat.

Sydney terkenal dengan ratusan beach. Duduk sini boleh jadi beach hunter. Musim panas ni lah semua akan turun ke beach. Bersidai macam sotong dah masing-masing. Ramai. Padat. Time ni tak usahlah ke Bondi Beach ke.. Manly Beach ke..  Itu memang tumpuan orang ramai. Aku suka beach yang jauh-jauh, family friendly. Walaupun musim panas cuaca panas, tapi air laut sejuk.

Antara beach yang jauh-jauh

Decoration Krismas di Martin Place
Bila orang suka ke beach, di Kmart dan kedai-kedai seperti Reject Shop mulalah keluarkan product yang murah-murah. Aku sempat beli khemah untuk berpicnic di Port Kembla. Dapat juga merasa picnic di dalam khemah di tepi pantai. Melihat orang pelbagai ragam di persisiran pantai. Ada yang baca buku, sunbathing, dan makan. Biasanya dekat pantai-pantai ada ranger yang jaga. Diorang letak flag dan sentiasa monitor orang awam supaya mandi di kawasan antara flag tersebut. Aku tengok flag tu sentiasa berubah-ubah.

Khemah pertama kami beli di Kmart
Makanan pula semestinya cepat basi. Lalat pun banyak. Cepat jer langau masuk rumah. Nasib baik rumah aku ada fly screen di pintu dan tingkap. Masa duduk rumah dulu, jenis open air. Susah betul. Memang lalat akan masuk tak kira masa. Seingat aku masa pergi Perth hujung February, lalat suka hinggap di muka sebabnya, bila kita bercakap, kita akan merembeskan air liur, tu yang lalat suka. Time ni, face mask memang laku.

Di musim panas juga kerap berlaku hujan batu. Aku melalui pengalaman hujan batu masa kecik-kecik dulu jer. Itupun masa tu aku duduk dalam rumah. Kat sini banyak kali pulak merasa hujan batu. Gedebuk-gedebuk besar sungguh batu nya. Macam ais ketul turun jatuh dari langit. First time aku tengok hujan batu masa kami pindah rumah baru. Kami baru jer keluar dari garaj nak gerak ke Kmart tiba-tiba berdentum bumbung kereta terus kami undur masuk ke garaj semula. Tapi tak lama pun. Tunggu sekejap dan boleh sambung perjalanan semula. Risau juga kot pecah cermin kereta.

Setiap musim ada advantage dan disadvantage kat diri kita. Belajar terima. Apapun, kita kena panjatkan kesyukuran di atas keberkahan keempat-empat musim atas kebesaran Yang Maha Esa.




No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...