Thursday 30 May 2019

Musim Luruh di Sydney

Musim luruh di Sydney bagiku boleh digambarkan sebagai persediaan sebelum ke musim sejuk. Hujung musim luruh suhu makin drop dan ada minggu yang terlalu sejuk. Musim luruh atau Autumn Season di Australia bermula pada 1 March dan berakhir pada 31 May.

Hunting Autumn di Mt. Wilson
Pada bulan April kita dikehendaki menukar jam untuk menamatkan daylight saving time. Di mana kita akan bawa satu jam ke belakang. Jam pada handphone dan komputer automatic akan bertukar. Jika sebelum ini, beza antara Malaysia dengan Sydney ialah 3 jam, maka sekarang beza Malaysia dengan Sydney adalah 2 jam.

Apabila ini berlaku, makanya kita dapati cepat jer malam tiba. Waktu siang terasa sangat pendek. Waktu malam terasa sangat panjang. DST tu bertukar bagi menyahut seruan musim panas. Hahaha. Musim panas akan terasa waktu siang begitu panjang. Jam 8 malam baru nak gelap.

So, pada April iaitu pada musim luruh, jam sudah ditukarkan. Pukul 5 petang dah gelap. Untungnya berpuasa di Sydney. Kerana berbuka pada pukul 5petang. Sahur pun takde lah awal sangat. Sahur jam 5 pagi juga, around that.

Ok, basically, bulan Ramadhan tahun 2019 ini jatuh pada musim luruh. Maka bersorak gembiralah umat Islam hehe. Tapi harus diingatkan bahawa bulan Ramadhan kan bertukar ikut kalendar hijriah. Makanya, jangan jadi lupa daratan bahawa nanti mungkin kita bakal buka puasa jam 8 malam apabila Ramadhan jatuh pada musim panas. Haaa... amik kau. Tapi best lah kan. Dapat merasa kepelbagaian musim dan berlainan sambutan Ramadhan.

Seawal musim luruh biasanya tak berapa nampak sangat warna-warna daun yang stunning. Tambah lagi di Sydney city. Tak lah mercik hawau sangat. Kalau nak hunting autumn color kena pergi ceruk rantau ulu banat. Pasti akan jumpa pemandangan yang merrcik. Jadi, aku pernah ikut kawan hunting autumn color kat Mt. Wilson. Serious cantik baq hang.

Biasanya bulan Mei akan nampak warna-warna autumn yang cantik. Jadi, kalau korang datang ke Sydney bulan April, so takde ape sangat lah nak di lihat sebagai bonus. Bulan Mei boleh lihat warna-warna Autumn. Bulan September boleh tengok bunga tulip di Canberra. Bulan November boleh tengok bunga Jacaranda, kat area city ada banyak. Orang kata, Autumn ni second musim bunga. Setuju juga. Daun-daun Autumn memang cantik.

Boleh visit ig aku untuk lebih gambar menarik.

Di penghujung musim luruh memang memang makin sejuk. Secara kasar takde apa sangat aku nak ceritakan di musim Autumn selain daun-daun yang cantik kerana musim ini seperti persediaan untuk ke musim sejuk. Masa tu lah kami dah start keluarkan balik baju-baju sejuk, thermal wear, mafla. Kedai-kedai pun dah  mula keluarkan heater di rak jualan yang paling latest. Memang makan modai gak la musim sejuk ni. Jadinya, musim autumn dah kena buat saving untuk beli macam-macam di musim sejuk. Tapi ni semua satu kali investment jer. Bila aku dah beli semua ni, next time aku tak perlu beli lagi dah. Melainkan jika Wafiya dah bertukar saiz. Hehe. Itupun kalau ada rezki tinggal di sini tahun hadapan.

Kedai favourite aku


Oklah, see you next time pada musim sejuk pula!

Boleh baca rentetan pengalaman musim lepas di sini :

Spring in Sydney
Summer in Sydney


No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...