Saturday 15 June 2019

Jalan - jalan Sydney : Vivid Sydney 2019

Jika di Malaysia pelita dipasang memenuhi perkarangan rumah serata kampung di bulan Ramadhan. Tapi di Sydney, kita ada Vivid Sydney. Meriah berlampu, bercahaya dan bersuara menerangi kota.

Ada 9 precint kesemuanya. Aku cuma sempat menjengah sekitar Circular Quay. Jika anda berkesempatan melancong ke Sydney pada penghujung May sehingga pertengahan June, datanglah ke Circular Quay pada sebelah malam. Anda berpeluang untuk melihat pelbagai idea kreatif insan berbakat menerusi festival bercahaya ini. Anda boleh melihat Sydney Harbour Bridge dan Sydney Opera House di Circular Quay. Jika anda menaiki train, turunlah di station Circular Quay. Atau boleh juga menaiki feri dari Pyrmont Bay.



Bagai menepati tema Aidilfitri, sambutan hari raya kami meriah dengan festival Vivid Sydney. Bermula pada jam 6 petang sehingga 11malam. Jangan risau, ada makanan halal di station Circular Quay. Biasanya aku solat siap-siap di kolej. Kiranya aku pergi selepas habis kelas.

Kenapa start pukul 6 petang? Boleh nampak lampu ke?

-Ya. Pasti boleh. Kerana pertunjukkan ini berlangsung pada penghujung musim luruh sehingga masuknya waktu musim sejuk di mana waktu siangnya pendek. Seawal jam 5 petang lagi kami di sini sudah berbuka puasa. Maghrib masuk pukul 5 petang.

Oleh kerana festival ini pada sebelah malam di musim sejuk, tak jauh aku berjalan. Aku perlu pergi berkali-kali untuk menikmati dari pelbagai sudut. Orang agak ramai di hujung minggu. Jadi, aku berpeluang pergi weekdays. Tak dapat masuk port yang cun macam kat tepi Sydney Opera House tu sebab diorang kasi pelanggan club jer yang boleh masuk. Tapi tak dilupakan juga untuk warga emas dan OKU. Diorang ada tempat khas untuk melihat Vivid Sydney. Much better la dari New Year haritu.


2 comments:

  1. So glad you could share 10 of the best places in Sydney. Thank you for sharing your vacation experiences and knowledge here. en.balijetaime.com

    ReplyDelete

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...