Monday, 16 December 2019

Langkah Awal Jika Berniat untuk Berhijrah ke Luar Negara

Aku baru teringat yang aku tak kupaskan lagi apa yang perlu dibuat kalau korang ada niat untuk berhijrah ke luar negara. Aku ada cerita kat facebook jer rasanya.

So, post kali ni aku nak share apa yang perlu korang buat kalau ada niat untuk berhijrah.

Tapi kali ni aku nak kupaskan dalam bentuk video.

Ya Rabbi... aku ingatkan mudah la nak buat video. Susah rupanya. Bukan susah edit ke apa, susah aku rasa untuk express kan muka tu kat depan camera. Haish. Banyak video yang tak jadi.

Aku siap tulis kat kertas "SENYUM" supaya aku kekalkan senyuman. Tapi bila aku letih bercakap termasuk video yang tak jadi tu, terus mood aku down dan tak larat senyum.

Aku kagum lah kat youtuber yang lain especially yang buat Vlog. How diorang maintain dan gigih buat video. Aku baru first video ni pun aku rasa penat dah.

Mungkin, alah bisa tegal biasa.

Aku rasa malas dah kot nak buat video bercakap-cakap ni lepas ni. Haha. Aku tengok muka aku sendiri pun segan. Inikan nak buat video sendiri dan upload kasi orang tengok. Harap korang jangan meluat dah la.



So, content video ni bukanlah proses teknikal yang perlu dilalui dalam proses penghijrahan, tapi video pertama aku ni adalah tentang langkah awal kalau ada niat. Ha. Kalau ada niat, apa yang perlu dibuat, macam tu lah.

Keputusan nak tinggal di luar negara ni bukan suka-suka dan bukan mudah. Makan masa bertahun juga. Keputusan ni jadi lama bila perasaan disulam oleh rasa takut dan tak yakin. Ha, yang tu pun akan makan masa juga.

Buatlah keputusan yang sebaiknya. Kadang-kadang, cita-cita nak berhijrah ke luar negara hanya sesuai untuk certain orang jer. Tambah lagi hubungan kekeluargaan yang sangat rapat yang di mana tiap minggu ada jer aktiviti bersama keluarga. Haa yang tu aku rasa, korang fikir banyak kali lah kalau nak duduk luar negara. Aku risau korang sakit mental pulak nanti.

Tapi, pendapat aku lah, aku rasa korang perlu cuba sekali dalam seumur hidup korang bagaimana rasa dan nikmati pengalaman hidup di luar negara. Must try once in a lifetime! Kena cuba. Berani ke takut ke, kena cuba at least sekali dalam hidup. Pengalaman tu sangatlah berharga. Lain dari yang lain. Rare kot!

Kalau ada rezki tu korang cuba lah yer. Aku suggest sebab aku dah lalui nya. Pahit ke manis ke, aku telan sebab aku nak kan PENGALAMAN. Aku rasa bangga kerana aku berjaya mencuba. Bukan bangga sebab aku duduk luar negara. Aku BANGGA sebab aku CUBA. Berjaya atau gagal aku tak kisah. At least aku pecah tembok untuk MENCUBA.

So, harap korang boleh lah terima video pertama aku ni. Jangan lupa subscribe. Subscribe itu gratis ya! Tak rugi pun korang subscribe. Mana tau kalau ramai orang subscribe, aku lebih bersemangat nak buat video lain pulak.

Terima kasih kerana menonton dan subscribe dan like dan share :)

Till then, bye!

No comments:

Post a Comment

Langkah Awal Jika Berniat untuk Berhijrah ke Luar Negara

Aku baru teringat yang aku tak kupaskan lagi apa yang perlu dibuat kalau korang ada niat untuk berhijrah ke luar negara. Aku ada cerita kat ...